JavaScript is disabled. Please enable to continue!

Mobile search icon
Livsmedel >> TrikinAppen >> FAQ - Vanliga frågor

FAQ - här får du svar på dina frågor om TrikinAppen och trikinprov

Sidebar Image

FAQ

Har du tidigare varit kund hos JP Hästveda?

Om du har kit kvar från JP Hästveda kan du använda dem och skicka till JP Hästvedas adress som vanligt. Du kommer att få ditt provsvar från TrikinAppen/Eurofins. När dina kit är slut rekommenderar vi att du laddar ner TrikinAppen och beställer nya kit. Bor du i närheten av Kristianstad eller Jönköping kan du lämna in dina prover på Eurofins labb på respektive ort.

SÅ HÄR FUNKAR SUBVENTIONERNA

  • Subventionen gäller endast djur som har skjutits i Sverige.
  • Provet gäller endast kött för egen konsumtion
  • Subventionen gäller prov från mellangärde och frambenets stora muskel.
  • Vid prov från tunga/kind (50 g) tillkommer en avgift på 60 kr.

LADDA NER TRIKINAPPEN

Du måste vara bosatt i Sverige, ha en svensk adress och ett svenskt telefonnummer för att kunna använda TrikinAppen.Du behöver appen för att registrera dina trikinpover, men också för att beställa trikinpaket och få dina analyssvar. TrikinAppen kan du ladda ner från Appstore och Google Play 

Har du inte svenskt mobilnummer eller adress?

Om du har fällt vildsvin i Sverige men inte har svensk adress eller ett svenskt mobilnummer kan beställa trikinkit i vår webshop.

VARFÖR SKA JAG ANVÄNDA TRIKINAPPEN?

Där kan du beställa trikinpaket, registrera prover,  få dina provsvar och se historiken över dina prover. Ett smidigt sätt att hantera allt som har med dina trikinprover att göra.

 

VAD KOSTAR ANALYSEN?

Trikinanalysen är kostnadsfri även under 2023 (eller så länge subventionerna för analyserna gäller) tack vare regeringens subventioner av analyser för trikiner i vildsvinskött, Subventionerna gäller för privatpersoner som analyserar för egen konsumtion.

 

HUR BESTÄLLER JAG GRATIS TRIKINPAKET?

Så här beställer du:

  • Alt 1. Du kan beställa trikinpaket i TrikinAppen. 
  • Alt 2. Du kan också skicka in trikinprover med eget material. Provet registrerar du i Trikinappen. Kom ihåg att använda dubbla plastpåsar och ett vadderat kuvert. Mer information finns under rubriken ”Skicka in med eget material”
  • Alt 3. Beställ trikinpaket i vår webbshop        

  • Hur länge gäller paketen?
    - Paketen gäller under 2023. Analysen är kostnadsfri under 2023 eller så länge subventionerna för analyserna gäller. 

  • Har du köpt trikinpaket av Eurofins tidigare?
    -Det går fint att använda trikinpaket köpta före den 1 juli. Du registrerar provet i appen som tidigare, men måste då ange koden som visas i beställningsöversikten och skriva den på provpåsen.
    -Kontakta vår kundsupport för hur du kan lösa in trikinpaket köpta före den 1 juli 2021 och få pengarna tillbaka. Se kontaktuppgifterna längst ner på sidan. 

  • Kan jag använda mina tidigare beställda kostnadsfria trikinpaket?
    -Det går fint att använda tidigare kostnadsfria trikinpaket så länge subventionen gäller.

PROVTAGNING

  • Hur förvarar jag provet över helgen?
    Provet ska förvaras i kylen, inte i frysen.
  • Jag har tre grisar skall jag skicka in dem i egna kuvert eller kan jag lägga alla i samma?
    Ja, de ska läggas i separata kuvert. Det ska endast vara 1 prov per kuvert.
  • Kan jag skicka in frysta prover?
    Ja, men tänk på att de då måste tinas på labbet, och att det då tillkommer en avgift på 60 kr för detta. Glöm inte att ange att provet är fryst när beställningen görs i Appen.

 

 KAN JAG SKICKA IN MED EGET MATERIAL, ALLTSÅ UTAN FÖRBESTÄLLDA KUVERT OCH PÅSAR?

  • Det går fint. Använder du eget material (påse, kuvert), registrera provet i TrikinAppen och märk påsarna med provkoden som genereras i TrikinAppen. Glöm inte att skriva ditt namn och din adress som avsändare på kuvertet.

  • Hur paketerar jag provet bäst om jag använder eget material?                                                                           
    Paketera provet i dubbla plastpåsar som knyts var för sig. Märk upp påsen t.ex. med platsen där vildsvinen sköts så att du själv kan identifiera provet. Öppna Trikinappen för att registrera provet. Välj ”Ta nytt prov”  och ange samma märkning som du har på påsen. Efter bekräftad beställning i Appen, märk proverna med de provnummer som anges i beställningsöversikten. Skicka in provet i ett vadderat kuvert, t.ex. de som kan köpas hos postombud. OBS! Märk kuvertet med ditt namn och din adress.

 

REGISTRERA PROV I TRIKINAPPEN

  • Hur registrerar jag mitt prov?
    Innan du skickar in ditt trikinprov ska det registreras i TrikinAppen. Gå till appen och välj ”ta nytt prov”. Om du har ett förbeställt trikinpaket - skanna QR-koden som du fått med i trikinpaket när du lägger till provet till beställningen
  • Hur ser det ut när beställningen i TrikinAppen är färdig och korrekt.
    I Beställningsöversikten ser man sitt unika provnummer för det beställda provet. Märk provet med detta provnummer.

 

SKICKA IN PROV

  • Skicka in det adresserade kuvertet som du fick i ditt trikinkit
  • Bor du i närheten av Kristianstad eller Jönköping kan du lämna in dina prover på Eurofins labb på respektive ort.
  • Får privatkunder lämna in på Eurofins inlämningställen?
    Våra inlämningsställen är endast avsedda för våra företagskunder.
  • Ska följesedel  skickas med även om provet har registrerats i TrikinAppen?
    Nej, om provet har registrerats korrekt i appen behöver du inte skicka med följesedel.

 

PROVSVAR

  • Var ser man resultatet för sitt prov?
    Resultatet kan du se i TrikinAppen direkt efter att analysen är avslutad, en Analysrapport skickas normalt via e-post dagen efter.
  • Hur påverkar transporten av kuvertet svarstiden på provet?
    PostNord har minst 1 dags leveranstid, och det först efter detta, när provet har ankommit laboratoriet som analysen kan påbörjas.
  • Hur lång tid tar det innan jag får provsvaret?
    Provresultatet kan ses i TrikinAppen direkt efter analys, normalt sett samma dag som provet ankommit till laboratoriet. Skickas provet över helg, eller från ett område där PostNord har varannadagsutdelning, kan det ta extra tid och innan provet kommer till laboratoriet och analys kan påbörjas

 

VILTANALYSER

Vi analyserar inte bara vildsvin. Önskar du få ett trikinprov utfört på något av nedanstående djur, vänligen kontakta oss. 

  • björn
  • häst
  • grävling 
  • säl

 

Du kan alltid få hjälp i vår kundsupport, info.livsmedel@eurofins.se, +46 (0)10 490 8310.


 

Följ oss: